3.
Tolv möten för att vinna en ny kund
– den osminkade sanningen.

Efter tre interaktioner – har nio av tio säljare avslutat den proaktiva bearbetningen av den nya kunden*. Det är illa – för 80 procent av nykunderna är mogna för beslut först efter sju till tolv möten.

Varför är nykundsarbete så missförstått? Var är tålamodet?
Ditt företag har kvalificerad försäljning och ni behöver nya kunder för att fortsätta växa, eller hur? Om detta gäller dig har du här några råd:

Välj nya kunder med noggrannhet. Fel val ger dig nämligen högsta tänkbara säljkostnad – den där säljresultatet är noll. Glöm din produkt och ditt erbjudande, här gäller det att arbeta utifrån kundbehov. Använd kompetens specifikt anpassad för just proaktivt säljarbete.

Formulera mål och följ upp baserat på att det är nya proaktiva affärer som ska skapas. Tillsätt coaching som är anpassad för nya kunder/nya affärer.

Häromveckan lyssnade PMP på stjärnsäljaren som genomförde drygt 1 000 säljmöten för att vinna den nya stora affären på den multinationella kunden (det är rekord i våra böcker). Det tog tre år att få ordern, en affär värd 120 MSEK med potential på det femdubbla.

Vad händer hos dig när du hör talas om 1 000 kundmöten – eller att åtta av tio säljare slutar när allt bara har börjat?

Hör gärna av dig och lycka till med affärerna.

 

*Proaktiv försäljning nya kunder (kvalificerad försäljning B2B).